Träning Farina onsdag och fredag

Den här veckan har jag tränat med Farina både onsdag och fredag. Surprice har vilat för mamma inte varit hemma så då tog jag Farina båda dagarna istället. Det gjorde absolut ingenting för Farina var jättefin och idag kunde vi liksom fortsätta där vi slutade i onsdags! 

I onsdags jobbade vi först på volten. Jag måste få henne att mer lägga vikt på bakbenen så hon lättar av fram. Tempoväxlingar är något som verkligen har funkat  bra. 
I högervarvet vill hon gärna skjuts ut bogen. Och när jag leder in framdelen måste jag samtidigt se till att bakdelen inte följer med.
Skolorna har blivit väldigt bra nu, dock måste jag komma ihåg att inte rida för fort när jag ska in i dom, då hinner varken jag eller farina med och då blir hela skolan inte så bra. 
Galoppen har också blivit bättre. Jag har jobbat väldigt mycket galopp så konstigt vore väl det om det inte hänt något ;) 
Ibland är hon inte riktigt mellan hand och skänkel och då börjar hon "nicka" lite. Jag måste vara med och driva på henne när hon börjar med det så hon tar i mer bakifrån. 
Enkla bytena har i alla fall blivit väldigt mycket bättre. Hon saktar av jättefint till skritt och väntar på mig innan hon fattar ny galopp. Men jag har jättesvårt att räkna skrittstegen... Jag tror det är att jag koncentrerar mig så på själva avbrottet och sen glömmer jag helt enkelt att räkna. Jag ska träna mycket på det så jag verkligen är säker på det till nästa tävling! 
Sen fick jag göra lite mellantrav och ökad trav. Det är ju rätt stor skillnad mellan dom men jag har mest satsat allt jag har i båda. 
Mellantraven fick jag "lugna" ner tempot på, men fortfarande ha påskjut bakifrån. 
Ökade traven är egentligen samma fast det ska vara ännu mer påskjut bakifrån. I både mellan och ökade traven laddade jag jättemycket i början, när jag passerade medellinjen blev det svajigt och sen la hon av resten av diagonalen. 
Idag var mellantraven mycket jämnare hela diagonalen. 

Nu har jag skrivit så mycket om onsdagens träning så jag gör det enkelt för mig. Vi gjorde samma saker idag i stort sett men allt var mycket bättre. Farina kändes mer ihop och starkare idag än i onsdags på något sätt. 

Juste, idag fick jag rida förvända slutor efter långsidorna i höger varv. Så jag skulle få med bogen. Det var en väldigt bra övning! Jag fick mycket bättre koll på hela Farina efter det och fick henne bättre i formen också. 


Kommentera här: