Gårdagens ridpass

HEJ! Idag är jag ledig, hur superskönt som helst! Passar på att skriva om gårdagens toppenbra ridpass på Farina innan jag ska ut och fixa allt innan vi ska och handla det sista till tävlingarna i helgen.
Jag började som alltid med att jogga henne rund och låg. Om jag går in innan ett ridpass med inställningen att det här ridpasset ska bli det bästa på länge så blir det det också, om jag är lite halvstressad eller typ hungrig (haha) så går det sällan bra. Men igår var Farina superfin verkligen!
Jag brukar alltid jogga Farina och rida serpentiner. Det är en jättebra övning för uppvärmning tycker jag just för att man kan lägga volter i bågarna, övergångar över medellinjen osv. Jag brukar alltid först jogga henne rund och låg i ca 5 min och sen gör jag likadant i galopp. Även i galoppen brukar jag ha henne rund och låg i formen för att hon ska få en chans att stretcha ut halsen och bli uppvärmd. I galopp brukar jag variera och ibland rida i samma galopp och då rida några bågar i förvänd och ibland även lägga volter i bågarna. Serpentiner är så bra på Farina för hon kan inte ligga på i handen eller så utan måste hela tiden lyssna på mig, dessutom blir det att man rider nästan lika mycket i båda varven vilket är bra för då får man koll på båda sidorna.
Sen fick hon en kort skrittpaus innan jag fortsatte arbetet i galopp men denna gång plockade jag upp formen och samlade henne mer. Jag fortsatte rida serpentiner och gjorde enkla byten övermedellinjen. Jag kände att efter fattningarna till vänster dök hon i formen och ökade tempot så då red jag extra långsamt då och var på henne lite att stoppa in bakbenen inunder sig.
Efter galoppen jobbade jag lite i trav och red skolor. Hon var jättefin i formen, uppe med nacken och var stadig där, inte att hon dök ibland eller så. Skolorna var också jättebra, bra tvärning och lagom mycket ställd och böjd.
Avslutade med att rid igenom FEI lagt. och det gick riktigt bra. Nu börjar vi bli säkra på skolorna och det är bra för vi har tappat rätt mycket poäng där. Hela programmet gick egentligen riktigt bra, enkla bytena på kortsidorna var jättebra och enkla bytena som man gör på medellinjen var mindre bra, Det brukar vara tvärt om men jag tror det kan vara så att enkla bytena på kortsidan vet jag att jag måste "stötta henne" ordentligt för att hon inte riktigt orkar än medans enkla bytena på medellinjen slappnar jag av lite.
Innan jag joggade av henne red jag som en 8:a (två 10m volter) och på medellinjen gjorde jag enkelt byte och dt gjorde jag tills det blev bra och då joggade jag av henne.
mer bilder kommer i ett annat inlägg :D

Kommentera här: