Pigg Knut

Träningen igår var så himla bra! Vi avancerade träningen flera steg redan från början, vi gjorde både galopp-skrittövergångar och skolor! Wow, Knut gör sånutveckling!!! Tror också de nya sporrarna hjälpte till lite för han blev så himla lydig och känslig för skänkln vilket var en skön känsla. Jag kunde äntligen komma till en bättre ridning där jag slapp sitta och gnaga med skänkeln varje steg. Hur ofta får man inte höra att "släpp skänkeln" osv osv, men det är verkligen inte lätt på en häst som stannar såfort man gör det. Men med dessa kunde jag ha en stilla skänkel och bara killa lite i sidan på honom när jag behövde, annars gick han framåt av sig själv. Han blev till och med så pigg att jag höll på att flyga av några gånger när han for iväg och brallade med mig hahah! 
 
Vi jobbade som sagt mycket skritt-galoppövergångar. Blir fascinerad över hur lätt han har för sig. 9.9/10 övergångar blev direkt ner till skritt från galopp. Fattningarna var nästan svårare där han gärna tar hjälp av halsen och lite fart för att fatta galopp, men genom att få in vänstersidan på honom och en rund form funkar det bra. Skolorna i trav gjorde han också väldigt bra, vi hade lite svårt med vänsterslutan i början men då fick vi öva på den lite extra. Problemet var att han genade redan i hörnet och tryckte ut vänsterbogen där, vilket gjorde det svårt att få rätt böjning i slutan sen. Det löste vi genom en volt i hörnet så jag fick honom rätt och sen kunde vi styra in i en sluta. 
 
Är också väldigt taggad för den 6-7/1 kommer det vara dressurkurs för Helene på örsta. Det blev bestämt nu i veckan. Jag kommer ha med mig både Krut och Sugar båda dagarna. Det är jättebra att rida två dagar efter varann för då får man igenom väldigt mycket! Hästarna är ofta väldigt fina dag 2! Det är väldigt mysigt med kurs för HW, då sitter vi och tittar på varandra när vi rider, vi pratar, kan fråga Helene om saker vi undrar över och äter en MASSA fika (bäst av allt)! 
Knut i somras på lägret för Helene! 
 

Kommentera här: