Clinic när det är som bäst

Wow, Ingrid Klimke är min nya idol och förebild! Efter dagens clinic är jag helt tagen samtidigt som jag fått ut så mycket av en clinic! 

Helt ärligt så tycker jag att clinics börjar bli lite uttjatat, det är några ekipage som rider i början och man tror man ska somna typ. Nåt tänkvärt här och där men inte nåt revolutionerande direkt, på slutet kommer nån som rider typ GP och rider lite piff och puff och publiken blir salig. Snipp snapp slut så var den clinicen slut. (Något ironiskt men tyvärr är det så ibland) 
Typ så är det ju ofta upplagt . Men den här clinicen var så himla bra! 
Ingrid har ett sånt bra tankesätt och kan kommunicera med hästen på ett sånt fint sätt, vilket hon även förmedlade . Bland det första hon sa, till en vars häst var lite spänd och ryttaren försökte "trycka" ner hästen på tygeln för att få kontakt. Men Ingrid sa då att hon skulle "prata med munnen", mjuka händer och bara pilla lite i munnen. Så hästen skulle känna att hon fanns där och var trygg, och på så sätt slappna av. 

En annan grej som jag tyckte var bra var att använda bommar/cavalletti för att reglera galoppen. Att ha två bommar med kanske normalt 6 galoppdprång emellan. Men där kunna både plocka bort och lägga till galoppsprång. På så sätt på ett enkelt sätt se hur väl jag kan reglera hästen och annars träna upp det. Tror jag kan ha nytta av sånt i dressyren med! 

Jag tyckte också det var kul att höra Ingrids små tips hur ryttarna skulle ändra sin sits eller inverkan. Det är ju ofta att man kanske tänker att det är nånting en ryttare gör, men man kan inte sätta fingret på vad. Men det kunde Ingrid, och bara med hjälp av ganska små ändringar blev det en stor skillnad. Det var roligt att se och det gör också att man blir påmind om att allt räknas! 
Ingrid berättade att hon en gång hade en häst som varken var flashig eller bildskön typ. Men hon behövde ju samla poäng i dressyren så hon började träna på sånt som hon visste hon kunde få poäng på. Tex så tränade hon halterna riktigt ordentligt. 
Sen i ett program så var det halt och ryggning typ. När hon gjorde halten hörde hon ett sus genom hela publiken, så hon trodde hon ridit fel först. Men hon fortsatte för hon var säker på att hon ridit rätt väg. Efteråt visade det sig att hon fått 10 10 10 av domarna på halten och det var det publiken hade sett👀😉 

Jag gillade också hennes disciplin. Hon verkar vara världens härligaste människa. Ödmjuk, snäll och motiverad. Men samtidigt så hade hon den tyska disciplinen, skulle det vara en övergång där så skulle det minsann vara det. Skulle hästen trava efter en halt dög det inte med ett skrittsteg först. Det skulle vara ordentligt och det skulle ske NU, inte om 5 sekunder. Wow alltså! Respekt 🙏🏼🤩 
Sist av allt imponerades jag av hennes egen ridning. Hon red en häst själv idag. Hon rider så mjukt, med så följsam sits, mjuka händer och stadiga hjälper. 

Jag liksom ler inombords efter den här dagen.😇 

Även stort tack till alla härliga människor som vi åkte tillsammans med som gjorde detta till en superrolig resa! Och tack SWB Örebro som ordnade detta🙌🏼 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Kommentera här: