Sista dagen på jullovet

Red Knut efter lunch idag. Skrittjobbade honom ca 30 min exklusive fram och avskrittning. Växlade mycket och ofta mellan öppna/sluta/förvänd sluta/skänkelvikningar. Växlade mellan de olika för Krut blir alltid så fin av sånt. Korta sträckor av allt så han aldrig tappar orken på samma sätt. Då behåller han kvaliten i varje rörelse. Vi tränade också på att rygga idag. Knut har nog inte ryggat så mycket tidigare så just nu handlar det bara om att få honom att förstå vad jag menar. Han är väldigt lättlärd för det går bättre för varje gång vi gör det. Märkte skillnad bara från träningen i söndags och idag. Vi  ryggar bara 2 steg nu, tills han förstått vad det handlar om. Sen kan vi börja peta i detaljer och rygga fler steg för att få till en bra ryggning som funkar på tävling. 

Farina red jag i ridhuset idag. Hon var ganska pigg😉 i början tryckte hon upp nacken och försökte springa ifrån jobbet. Då får mamma agera mentalt stöd åt mig som jag kan föra vidare till Farina så det mellan öronen på henne coolar ner lite. Om Farina inte är avspänd mentalt är det stört omöjligt att rida ett bra pass på henne🤨🤚🏼 
Hon taggade ner och kändes helt ok. Inte helt loss i sidorna till en början så det fick vi jobba lite med. Efter lite lösgörande arbete märktes det stor skillnad på henne. Travade henne några varv åt båda håll för att känna hur hon kändes samt red igenom galoppdelen ur ett program. Inget jag ska rida med Farina men ville rida vägarna på en häst som har styrkan och samlingen redan så jag kunde foka på vägarna denna gång. Trodde jag ja😉 Farina blir taggad till tusen så fort det är programridning så det gick väl inte helt enligt plan🙈 men ser det som bra träning för Farina då hon behöver mycket programridning för att  tagga ner lite såhär i början på säsongen. 

På tal om programridning, häromdan när jag red Farina så övade vi på uppridningar. Farina blir som sagt fett taggad när det är programridning så när jag skulle vända upp vid A så bara drog hon i full fart mot C. Hahaha hjärtat😂🦄💥 vi behöver göra mycket sånt för att få henne lite calm down, annars lär stackars domarna sätta kaffet i halsen om vi intar banan med en sån entré 🤦🏼‍♀️🙈😇👋🏼  

Btw deppigt värre att skolan börjar imorgon. Känner mig inte mentalt redo att börja skolan igen. (Känner mig aldrig mentalt redo efter lov) 
Meeeen bara att tugga igång VT-18 nudå. En termin av 2:an kvar sen är det bara ett år kvar, waaahh💐👩🏼‍🎓☀️🏫📚🔜 
(null)

(null)

(null)

(null)

Kommentera här: